Sabtu, 27 April 2013

Program Bengkel Pendakwah Muda 2013

Sekali lagi Tuan Yusry dan rakan baiknya Tuan Zusof Kan memenuhi jemputan ke UUM bagi menghadiri Program Bengkel Pendakwah Muda pada 26 April 2013 yang lalu. Program ini merupakan anjuran bersama Kolokium Pusat Islam (KPI), Sahabat Masjid Badlishah (SAHAM), Sahabat Masjid Imam Asy-Syafie (SMIAS), PERKIM, Dewan Amal Islami (DAMAI) dan Kelab Pentadbiran Muamalat. 


Tuan Yusry Yusopp
Ia menggabungkan peserta dari seluruh badan kerohanian yang terdapat di UUM termasuk yang mewakili Kerohanian Dewan Penginapan Pelajar. Ia bertujuan memupuk semangat kerjasama dan kesatuan dalam kalangan ahli badan kerohanian di UUM. Antara fokus utama program ini ialah mengenai pengendalian usrah secara efektif dan kreatif.

Tuan Zusof Kan
Melalui program ini, Tuan Yusry cuba mencungkil cerita dan pengalaman dari para peserta tentang seseorang dan ciri keistimewaannya yang telah mendorong ke arah perubahan diri. Seterusnya beliau mendedahkan ciri-ciri yang perlu ada pada diri para murabbi/ah atau nuqaba melalui penceritaan pengalaman oleh beberapa orang peserta.

Dalam slot kedua pula, para peserta diberi tugasan dalam menangani beberapa situasi. Setiap kumpulan harus melantik seorang naqib/ah, seorang anak usrah dan seorang pemerhati bagi menilai cara yang digunakan oleh naqib/ah dalam menyelesaikan beberapa masalah yang dihadapi oleh anak usrah. Ia diselangi oleh penerangan oleh Tuan Zusof yang mendedahkan tentang teknik Rasulullah dalam menasihati dan menegur para sahabat baginda berdasarkan hadis-hadis sahih.

Latihan dalam kumpulan
Seterusnya program diteruskan lagi dengan tugasan individu dan berkumpulan. Bagi tugasan individu, peserta dikehendaki menyenaraikan 30 kegunaan pensel selain menulis, melukis dan menconteng. Manakala bagi tugasan berkumpulan pula, setiap kumpulan harus menyenaraikan 10 cara untuk mengelakkan diri dari gigitan nyamuk selain dari menggunakan ubat nyamuk dan memasang jaring.

Perbentangan tugasan-permainan dalam usrah
Slot terakhir pula, para peserta ditugaskan supaya mencipta 5 permainan yang boleh diaplikasikan ke dalam usrah. Program berakhir pada jam 5.30 petang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan