Khamis, 25 Oktober 2012

Raya di UUM

Berhari raya di perantauan, suatu pengalaman yang indah. Raya haji tahun ni tak merasalah suasana raya di kampung.  Terasa belajar di luar negara walaupun hakikatnya suasana tidak sama seperti Mesir, Jordan atau negara lain. Mana tidaknya, Pak Arab dan foreigner yang  lain lebih ramai dari pelajar Malaysia. Tambahan pula, khutbah kedua disampaikan dalam Bahasa Arab. Walaupun kurang faham tetapi menusuk kalbu. Terasa benar berada di negara timur tengah.

Bersama rakan-rakan yang turut beraya di UUM
Bergambar di hadapan masjid

            Emak dan ayah kini sedang menunaikan fardhu haji. Manakala adik-adik sedang berseronok menikmati suasana raya bersama saudara mara di kampung. Saya pula hanya beraya bersama rakan karib tanpa keluarga disisi. Namun tiada pun perasaan sedih. Cuma rindu nak makan lomang dan rondang nogori.

Sodap eh ekau makan
            Kini, hanya menghitung hari untuk berangkat ke Beijing, China. 29 Oktober ini, saya dan rakan-rakan mewakili Kelab Pentadbiran Muamalat dan UUM akan mengadakan lawatan di sana. Lawatan sambil makan angin. Doakan kami semoga selamat dan program berjalan dengan jayanya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan