Selasa, 19 Februari 2013

“Sesungguhnya aku sangat mencintaimu. Tetapi…”

Cintanya tetap teguh pada Yang Satu walaupun mendapat tentangan daripada ibunya. Ibunya bertindak mogok lapar agar Saad Bin Abi Waqas kembali kufur. Saad diberi dua pilihan sama ada meninggalkan agama Islam atau bakal melihat ibunya mati kerana kelaparan. Saad Bin Abi Waqas tidak berganjak dari pendiriannya dalam mempertahankan akidah. Lalu ibunya nekad melakukan mogok lapar sehingga tubuh ibunya menjadi lemah dan tidak bermaya. 


Antara novel yang diterbitkan mengenai Saad Bin Abi Waqas
Saad Bin Abi Waqas cuba memujuknya agar menghentikan usaha itu. Ibunya tetap berkeras dan bersumpah dia akan terus  berlapar sehingga hujung nyawa selagi anaknya belum kembali kepada ajaran nenek moyangnya.

Saad Bin Abi Waqas meluahkan kata-kata kepada ibunya, “Ibu! Sesungguhnya aku sangat mencintaimu. Tetapi aku lebih mencintai Allah dan Rasul-Nya. Demi Allah! Andainya ibu memiliki seribu nyawa, lalu nyawa itu keluar dari tubuh ibu satu per satu (untuk memaksaku keluar dari agamaku) sungguh aku tidak akan meninggalkan agamaku kerananya.” Oleh sebab kata-katanya itu, ibunya pun mengalah dan berhenti dari terus berlapar.

Allah berfirman yang bermaksud “Dan jika keduanya (ibu-bapa) memaksamu untuk mempersekutukan Aku dengan sesuatu yang engkau tidak mempunyai ilmu tentang itu, maka janganlah kamu mentaati keduanya, dan pergaulilah keduanya di dunia dengan baik dan ikutilah jalan orang yang kembali kepada-Ku…,”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan