Selasa, 29 Januari 2013

Tarbiyah Dzatiyah lagi...

Setiap manusia yang bukan maksum pasti tidak pernah terlepas dari melakukan dosa. Manusia sentiasa bergelumang dengan kelalaian dan kealpaan. Oleh yang demikian, usaha memperbaiki diri melalui Tarbiyah Dzatiyah amatlah penting ke arah menuju kehidupan yang lebih baik. Setiap individu lebih mengetahui keaiban sendiri dan kemaksiatan yang dilakukan.  Andai tiada usaha penambahbaikan pada diri, maka diri mudah tergelincir dari landasan yang benar. Jiwa menjadi sakit sehingga menutup pintu hati dari ditembusi cahaya hidayah.



            Tarbiyah Dzatiyah merupakan bekal dalam mendepani fitnah dunia. Ia juga merupakan senjata dalam menangkis pujuk rayu musuh yang utama iaitu syaitan dan nafsu. Ia mampu membuatkan individu muslin terus thabat atau teguh di atas jalan iman dan petunjukNya. Umpama sebuah pohon yang kuat akarnya, walau angin kencang bertiup, ia tetap kukuh. 


            Setiap yang bergelar daie atau pendakwah harus menjaga akhlak dan dan menunjukkan tauladan yang baik. Untuk membentuk qudwah atau ikutan yang baik, seorang daie itu tidak boleh hanya bergantung harap kepada majlis ilmu sahaja seperti ceramah, usrah dan lain-lain. Seorang daie itu harus membentuk keperibadiannya melalui Tarbiyah Dzatiyah dengan mendekatkan diri kepada Allah serta menghidupkan sunnah baginda SAW.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan