Khamis, 21 Mac 2013

Pengajian Al-Quran D'Petro





Ustaz Yusnaidi sedang memberikan pengisian berhubung intisari dari surah Al-Baqarah
Hari ini bersamaan dengan 20 Mac 2013 merupakan minggu kedua pengajian Al-Quran di DPP Petronas. Ia berlangsung pada setiap hari Rabu di Bilik Aktiviti DPP Petronas anjuran Exco Kerohanian.
        Tenaga pengajar yang dijemput pada setiap minggu merupakan seorang ustaz yang ahli dalam bidang Pengajian Al-Quran iaitu Ustaz Yusnaidi Mohd Sabri yang lebih mesra dengan panggilan Ustaz Yus. Beliau baharu sahaja menamatkan pengajian Talaqqi Al-Quran di bawah bimbingan seorang syeikh di Mesir selama sebulan. Kini, beliau aktif bergerak dengan membuka kelas-kelas pengajian di beberapa kolej kediaman di UUM.

Sabda Nabi: Sebaik-baik antara kamu ialah orang yang belajar Al-Quran dan mengajarkannya
          Dalam program pengajian Al-Quran di DPP Petronas, Ustaz Yusnaidi akan memulakan majlis dengan membaca ayat-ayat suci Al-Quran. Beliau akan membacanya terlebih dahulu pada setiap ayat kemudian diikuti oleh para pelajar yang lain. Dalam masa yang sama, beliau akan membetulkan bacaan tajwid dan sebutan makhraj.
 Setelah itu, para peserta didedahkan dengan keterangan ayat-ayat Al-Quran yang telah dibacakan. Ia bagi melahirkan penghayatan terhadap apa yang terkandung dalam Al-Quran seterusnya dapat mengambil ibrah dan diterjemahkan dalam bentuk amalan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan