Rabu, 25 Julai 2012

Iftar Didahulukan, Solat Diutamakan


Tersandar seketika di sofa. Oleh kerana perut telalu kenyang, tubuh terasa berat untuk menunaikan solat sedangkan waktu magrib hampir luput. Namun mulut masih belum berhenti mengunyah sambil menikmati rancangan di televisyen. Belum sempat nasi dihadamkan, makanan lain pula disumbatkan ke dalam mulut. 

Itulah situasi yang sering berlaku kepada segelintir masyarakat seusai iftar (berbuka puasa). Mungkin hal yang sama pernah berlaku dalam kehidupan kita di bulan Ramadan yang berbahagia ini.

Kelaziman masyarakat, setelah kedengaran azan maghrib mereka akan berbuka dengan pelbagai juadah dan hidangan seperti nasi, kuih muih dan sebagainya selain dari buah kurma. Akibat terlalu banyak mengambil makanan, perut menjadi kenyang lalu kelewatan untuk mengerjakan solat maghrib. 



Bermula dari tahun yang lepas, saya sekeluarga cuba lari dari kelaziman tersebut. Kami berbuka dengan buah kurma dan air seperti mana yang pernah dilakukan oleh Rasulullah. Sejurus selepas solat magrib berjamaah di surau baru kami akan menikmati hidangan yang berat seperti nasi dan sebagainya. 

Pesan ayah, “cuba kita mencontohi amalan Rasulullah yakni berbuka dengan buah kurma dan air sahaja. Selepas solat baru kita makan makanan yang lain.” Saranan itu berjaya mengelakkan kami dari melengahkan sembahyang.


Alhamdulillah di masjid, para jamaah turut mengikuti jejak langkah kami atas saranan ayah. Saya percaya, masyarakat hari ini juga mampu berubah dari kebiasaan kepada mengikuti amalan sunnah nabi sewaktu berbuka. Kesedaran dan kefahaman yang jelas harus dibentuk agar perubahan dapat direalisasikan. “Iftar didahulukan, solat diutamakan.”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan