Sabtu, 21 Julai 2012

Dia kembali

“Nama saya syaa’ban. Saya ingin mengingatkan anda bahawa jiran saya iaitu Ramadan akan datang mengunjungi anda tidak lama lagi bersama isterinya iaitu rezeki dan kedua-dua anaknya iaitu sahur dan iftar. Mereka akan ditemani  oleh ketiga-tiga cucunya iaitu rahmat, barakah dan keampunan. Mereka akan pulang selepas 30 hari dengan menaiki pesawat penerbangan Eidul Airlines. Jadi hargailah mereka moga-moga mendapat pahala yang berganda.” Tersenyum saya apabila membaca mesej (sms) daripada seorang sahabat sehari sebelum bermulanya Ramadan. Saya membalas sambil berjenaka,”Bapa mertua dia tak ikut sekali ke?”
Menjelang Ramadan bermacam-macam mesej yang diterima mengikut kretiviti penulisan masing-masing. Ada yang menulis seperti sajak, pantun, analogi dan pelbagai bentuk yang lain. Namun apa yang cuba disampaikan tidak banyak bezanya. Semuanya menjurus kepada peringatan agar bersedia menyambut Ramadan.

Ramadan kembali lagi. Di bulan keberkatan inilah seharusnya kita mengisi ruang waktu dengan memperbanyakkan ibadah dan mengikis karat-karat jahiliah yang selama ini telah mengotorkan jiwa. Tingkatkan ibadat dan jauhi segala maksiat.
Saya tertarik dengan satu kata-kata. “Ramadan ini merupakan kem latihan. Tempat kita mengumpul kekuatan jiwa dan belajar bagaimana mengawal nafsu yang ganas.” Apabila keluar dari bulan Ramadan diharapkan kita dapat mengekalkan momentum sedia ada. Bukannya kembali ke tabiat yang lama iaitu kian culas melakukan ibadat dan sering mengikut kehendak nafsu amarah.
Semoga Ramadan kali ini lebih baik dari bulan Ramadan yang lalu. Jadikan Ramadan kali ini sebagai satu medium untuk kita mengislahkan diri menjadi mukmin bertaqwa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan