Sabtu, 7 Julai 2012

Kehidupan


“Hidup ini umpama pelayaran di lautan. Kita adalah nakhodanya. Al-Quran dan Sunnah pula ibarat kompas dan peta. Tanpanya maka sesatlah kita.” Mmm…satu analogi yang menarik untuk kita renungkan bersama.

Sebagai nakhoda atau pemimpin, kita harus bijak menentukan haluan hidup kita. Andai kita berlayar mengikut panduan yang diberi oleh Rasulullah maka selamatlah kita. Namun jika kita hanya mengikut telunjuk nafsu dan syaitan, maka terpesonglah kita dari kebenaran.

Perjalanan ini tidak pernah sunyi dari mehnah yang memeritkan. Ombak derita sentiasa menduga. Hanya orang yang sabar mampu bertahan kerana yakin dan percaya jalan keluar pasti ada.

Seringkali saya mendengar pengisian atau ceramah dari para murabbi. “Dunia ini tempat kita diuji. Dunia adalah neraka bagi orang mukmin tetapi syurga bagi orang kafir. Begitulah sebaliknya. Akhirat ialah syurga bagi orang mukmin tetapi neraka bagi orang kafir.”

Kenapa pula begitu? Kerana seteruk mana pun kesengsaraan bagi orang kafir di dunia ini, ia tidaklah seberat azab yang bakal mereka terima di akhirat kelak. Kata-kata itu menjawab persoalan yang berlegar di minda.

Bila berhadapan dengan kesulitan, saya selalu bermonolog dengan diri. “Bersabarlah…semua ini ada hikmahnya. Derita ini cuma sedikit ibarat setitis air jika hendak dibandingkan dengan nikmat kurniaanNya yang seluas lautan.” Sedikit sebanyak ia dapat mengurangkan rasa resah dan perit sekaligus menginsafkan diri agar memperbanyakkan syukur.

     Kata orang kesusahan itu takkan berpanjangan. Suka dan duka silih berganti. Allah datangkan kesenangan, merawat calar di jiwa, menambah rasa bahagia. Namun harus beringat mungkin kesenangan itu adalah ujian. Ujian yang bakal menilai sama ada kita bersyukur atau kufur.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan