Jumaat, 20 Julai 2012

Erti Hidup Pada Memberi


“Erti hidup pada memberi.” Demikian ungkapan yang tertera di laman maya Saifulislam.com kepunyaan Ustaz Hasrizal. Kata-kata yang sarat dengan mesej yang berguna walaupun ringkas. 

Kehidupan akan terasa kosong andai tiada amal dan bakti yang kita beri. Kita harus merebut peluang dalam melakukan kebaikan sebelum ajal menjemput pergi. Seperti senikata yang terkandung dalam lagu nyanyian Allahyarham Zubir Ali, “Banyak bakti yang dapat diberi sepanjang hidup yang sesingkat ini…”

Lantaran itu, saya menyambut peluang untuk turut serta bersama rakan-rakan dari UUM dalam menjalankan kem motivasi sebagai fasilitator di SMA Maarif, Besut, Terengganu. Saya percaya inilah salah satu platform untuk saya mencurahkan bakti kepada masyarakat khususnya golongan pelajar yang bakal menuju ke menara gading.


Antara sekolah yang tersenarai dalam catatan sejarah saya


Kenangan bersama para pelajar SMA Maarif 12-14 Julai 2012
 Ruang dan peluang yang ada saya gunakan untuk berkongsi ilmu dan pengalaman. Bagi saya hidup ini tidak perlu lokek ilmu kerana sebanyak mana yang kita beri tidak akan luak walaupun sedikit. 

Sepanjang program selama 3 hari 2 malam, banyak ilmu dan pengalaman yang berjaya dikutip. Namun hati sedikit terusik apabila mendapat tahu kami antara pihak yang terawal yang melakukan program seperti ini di SMA Maarif. Harapan saya semoga kami dapat membuka jalan bagi generasi yang akan datang untuk melakukan perkara yang sama di bumi Terengganu ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan